Barion Pixel
Weboldalunk annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson cookie-kat használ. Adatkezelési tájékoztató
Elfogadom
Hungarian
English
German
Kategóriák

A napraforgó jótékony hatásai és felhasználása

2023. 06. 08. 15:16:00 hillvital.hu

A napraforgó egy már régóta ismert és használt takarmánynövényünk, amelyről azonban csak kevesen tudják, hogy jótékony hatásokkal is rendelkezik.
 

A Napraforgó népies neve:

szotyola, tányérvirág, forgó
 

Hogyan gyűjtsük a Napraforgó gyógynövényt?

A növény friss, nyelv alakú, élénksárga színű karimavirágait – nyelves virágok – kell gyűjteni. A gyűjtés ideje a nyári hónapokra, július-augusztusra esik.
 

Napraforgó hatóanyagai:

“A nyelves virágokban diterpének, triterpénszaponinok, flavonoidok, karotinoidok; a zsíros olajban triglicerid magas zsírsav- és olajsavrésszel, fitoszterol.”
 

A napraforgó jótékony hatásai és felhasználása:

A sárga nyelves virágok teakeverékekben díszítésre használatosak, a preparátumból származó kivonat vénagyulladás kezelésére alkalmas. A népi gyógyászat az árnikához vagy a körömvirághoz hasonlóan sebkezelésre használja. Az olaj telítetlen zsírsavtartalma miatt értékes étolaj, de különböző sebkezelő és gyógykenőcsökben is megtalálható, mint bőrápolószer. A homeopátia lázcsillapításra és görcsoldásra használja.

 

A napraforgómag vitamin tartalma

 

E-vitamin: A napraforgómagok kiváló E-vitamin források. Az E-vitamin egy antioxidáns, amely segíthet a szabadgyökök káros hatásai ellen védelemben. 100 gramm napraforgómag tartalmazhat körülbelül 35 mg E-vitamint.

 

Tiamin (B1-vitamin): A napraforgómagok jó forrásai a B1-vitaminnak, ami fontos az idegrendszer megfelelő működéséhez és az energiatermeléshez. Általában 100 gramm napraforgómag tartalmazhat körülbelül 1,5 mg tiamint.

 

Riboflavin (B2-vitamin): A B2-vitamin fontos az energiaanyagcserében és az egészséges bőr, haj és szemek szempontjából. A napraforgómagok tartalmazhatnak körülbelül 0,3 mg riboflavint 100 grammra vetítve.

 

Niacin (B3-vitamin): A napraforgómagok jó forrásai a B3-vitaminnak, amely fontos a sejtanyagcsere szempontjából. Körülbelül 8 mg niacint találhatunk 100 gramm napraforgómagban.

 

Pantoténsav (B5-vitamin): A pantoténsav fontos a sejtek normális működéséhez, és a napraforgómagokban körülbelül 1,5 mg pantoténsav található 100 grammra vonatkoztatva.

 

Piridoxin (B6-vitamin): A napraforgómagokban található B6-vitamin fontos a fehérjeszintézishez és az idegrendszer működéséhez. Körülbelül 1,3 mg piridoxint találhatunk 100 gramm napraforgómagban.

 

Tea: Forrázzunk le 1 csésze forró vízzel 2 teáskanálnyi szárított napraforgóvirág-szirmot, majd 10 perc elteltével szűrjük le.

 

Főzéshez: A hidegen sajtolt napraforgóolaj igen gazdag esszenciális zsírsavakban. Magját salátákba, kenyerekbe sütik, és népszerű csemegeként fogyasztják.

 

Magjának olaját étkezési célokra és gyógyszeres kenőcsök készítésére használják. A többszörösen telítetlen zsírsavakkal megelőzhetjük a szív- és érrendszeri betegségeket, és csökkenthetjük a koleszterinszintet. A népi gyógyászatban nehezen gyógyuló sebek és száraz, pikkelyesen hámló bőr kezelésére használták. A homeopátiás készítményekben görcsoldásra és láz csillapítására alkalmazzák.

 

Fogyasztását tekintve, az utóbbi időkben egyre elterjedtebbek a hántolt fajtájai, valamint az hidegen sajtolt olaja is. Ennek köszönhetően különböző új receptek is születtek a felhasználására.
 

A napraforgó virágok.

A napraforgó mag káros hatásai

A mértékkel fogyasztott napraforgómagok egészségesek, de túlzott mennyiségben vagy bizonyos körülmények között káros hatásokkal járhatnak.

Magas kalóriatartalom: A napraforgómagok gazdagok kalóriában, túlzott fogyasztása könnyedén hozzájárulhat a súlygyarapodáshoz.

 

Allergia: Néhány ember allergiás lehet a napraforgómagokra, és ilyen esetekben a fogyasztás súlyos allergiás reakciókat válthat ki.

 

Fogzománc károsodása: A napraforgómagok kemények és roncsolhatják a fogzománcot.

 

Magas nátriumtartalom: Néhány napraforgómag sós ízesítéssel kapható, és a túlzott nátriumbevitel hozzájárulhat a magas vérnyomáshoz és más egészségügyi problémákhoz.

 

A pirított napraforgómag hatásai szemben a nyers napraforgómaggal

A pirított napraforgómagok számos előnnyel rendelkeznek, de érdemes megjegyezni, hogy nem feltétlenül lehet egyértelműen kijelenteni, hogy egészségesebbek-e, mint a nyers napraforgómagok, mivel mindkét változatnak megvannak a saját előnyei és hátrányai.

 

Kalóriatartalom: A pirított magoknak magasabb kalóriatartalma lehet a nyers változatokhoz képest, mivel a pirítás során elveszhet a nedvesség, de nőhet a zsírtartalom.

 

Só- és egyéb ízesítők: Néhány pirított napraforgómag sós, vagy egyéb ízesítőkkel készül, amelyek növelhetik a nátriumbevitelt és egyéb tápanyagokat, például cukrot vagy mesterséges adalékanyagokat tartalmazhatnak. Ezeknek az összetevőknek lehetnek egészségügyi hatásaik.

 

Fehérítő és hidrogénezett olajok: Néhány kereskedelmi pirított napraforgómagot fehérítő és hidrogénezett olajokkal is kezelnek, amelyeket érdemes elkerülni.

 

Tápanyagveszteség: A pirítás során a magok elveszíthetnek néhány vitamin- és antioxidáns-tartalmat. Például a hőkezelés során az E-vitamin mennyisége csökkenhet.

 

Vissza a gyógynövény határozóhoz

Tartalomhoz tartozó címkék: napraforgó napraforgó hatásai