Barion Pixel
Weboldalunk annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson cookie-kat használ. Adatkezelési tájékoztató
Elfogadom
Hungarian
English
German
Kategóriák

Hasmenés elleni titkos fegyverek: Az optimális táplálkozás szerepe

2023. 05. 16. 11:06:00 hillvital.hu

A kezelés célja folyadék- és elektrolitpótlással a kiszáradás megelőzése, valamint az érzékeny bélszakasz kímélése, megnyugtatása.
 

Ehhez megfelelő diétára van szükség. 
 


Hasmenés esetén az alábbi étrend betartása szükséges:

- gyakori kis étkezések
- tejcukormentesség
- a túlzott cukor és édesítőszer használatának kerülése
- könnyen emészthető, zsírszegény ételek fogyasztása
- kímélő fűszerek használata
- szükség esetén a társbetegség diétás jellemzőinek figyelembevétele

 

Ilyen esetben nem feltétlenül kell kimondottan hasmenés diéta receptek alkalmazására gondolnunk, hiszen csupán néhány étrendre vonatkozó szabály betartásával is sokat segíthetünk a problémán.
 

Az első napon a legjobb, ha koplalunk. Ilyenkor amúgy is étvágytalanok vagyunk, émelygünk. Fokozott figyelmet kell, hogy kapjon viszont a megfelelő folyadékbevitel! Gyakran, kis mennyiségeket elkortyolgatva biztosítsuk a napi akár 3 liter folyadékot! Ez egyrészt a kiszáradás miatt fontos, másrészt az elveszített elektrolitokat pótolni kell. Fogyasszunk teákat (cukor nélkül), szűrt és ásványvízzel hígított gyümölcs-és zöldségleveket, esetleg zöldséges erőlevest.

Másnapra a tünetek többnyire enyhülnek, ha csak nincs a háttérben valamilyen betegség. Az étvágyunk már kezd visszatérni, mégis óvatosan kell bánni az ételek megválasztásával. Fokozatosan kell visszaépíteni a nyersanyagokat, egyszerre csak kis mennyiséget fogyasztva. Jó választás lehet a főtt burgonya, főtt rizs, sárgarépa főzve, esetleg pürésítve, alma- és birsalmakompót. De világosra pirított kenyér, pászka, puffasztott rizs, köles és banán is fogyasztható. Mindenképpen kerülni kell a túl zsíros, túl fűszeres ételeket az elkövetkező napokban, és még mindig csak kis mennyiségeket fogyasszunk.

 

Diéta hasmenés esetén:
 

 

Sovány húsok, halak, burgonya, csicsóka, répafélék, brokkoli, cukkini, padlizsán, patisszon, tök, cékla, saláták. Gyümölcsök közül alma, birsalma, banán, őszibarack, citrom, narancs, grapefruit. Nyugtassuk, fertőtlenítsük bélrendszerünket gyógyteákkal (szeder, szamóca, málnalevél, apró bojtorján, fekete áfonya, kamilla). Kerüljük az alkohol és a kávé fogyasztását! A hasmenés utáni étkezés során segítsük a bélflóra regenerálódását élőflórás joghurt vagy kefir, illetve probiotikumok fogyasztásával.

 

Az ételek hasmenés esetén nem csak a kellemetlenség megszüntetése céljával segíthetnek.

A legfontosabb, hogy megelőzd vagy enyhítsd a dehidratációt. A hasmenés során a test nagy mennyiségű folyadékot veszít el. Ilyenkor fontos folyadékot pótolni, például vízzel, ásványvízzel, elektrolitos italokkal (pl. sportitalok) vagy gyümölcslével. A folyadékpótlás segít helyreállítani a test normális folyadékegyensúlyát.

Hasmenés esetén fontos a megfelelő táplálkozás.